Vem är Stollar Bollar?

Det är Stollar Bollar som står bakom omSorg om.

Vi är en konstellation som vill göra egna föreställningar, men också vara en ny mötesplats för skilda discipliner, en plattform för konst, vetenskap, andlighet och historieberättande. Och en kulturpod - om det mesta.

Stollar Bollar startades av                           skådespelare och regissör, Björn Knutsson, kompositör och regissör

samt                                 författare och regissör.

                              

Stollar Bollar - poden


Spännande gäster i en egen ljudvärld är vår grundidé, och ämnena vi intresserar oss för är lika gränslösa som osorterade: Slask, teater, nakensnäckors parningsriter, dramaturgi, konst, sex, undergång, rus, återfödelse, litteratur, medvetande och omedvetande, samtidsfenomen som virus och politik, anatomi, kärlek, bakterier, återfödelse, religion, mode, magi och vår plats på den här planeten, är några av de ämnen vi tänker bolla med varandra och med våra kommande gäster.


Storytelling och mening


Vi har en stark dragning åt att korsbefrukta konst med vetenskap, anatomi och medvetande. Vi vill utvidga vårt arbete, göra det mindre trögflytande, undersöka dialog och monolog i andra format.

För det som vi vill göra krävs ingen fast fysisk scen, vår bas utgörs av en plattform online med regelbundna nedslag i olika rum som bär på olika historier och erfarenhet.

Det som binder våra plattformar samman är en medvetenhet om att storytelling blivit en aspekt av vårt medvetna liv, vår kultur och vårt samhälle. Ett begrepp som företag använder för att skapa en dramaturgi för produkter, ett begrepp som gör att vi kan begripa begreppet ”fake news”, en medvetenhet om att vi skapar berättelser om oss själva inom psykologin. En medvetenhet om detta ständiga formande av våra egon, vår identitet, vår livssituation och vår känsla av mening, är något som vi vill adressera.

Guest Host är Anna Stenberg. Vi pratar om performance med Tiny Festival Producers och Petra diskuterar Lisa Lindéns kommande bok. Musik av Lizzie Weibull.

PORTRÄTTET av Petra Revenue


En pjäs och en film?

En konstnär som inte längre kan måla ringer upp en kvinna som han endast träffat vid några få tillfällen för elva år sedan. Detta då han kurerade en utställning på temat INVASION på ett galleri i en mindre stad och bjöd in författarinnan att delta vilket hon gjorde med en installation om sin farfars död. Konstnären och författaren kände nyfikenhet för varandra men då båda var upptagna i andra relationer inleddes inget förhållande. Dom har haft sporadisk kontakt brevledes genom åren, men inte hittat en form för eventuell vänskap, snarare har glappet mellan dom bara blivit större. Ibland även misstänksamheten. Konstnären vill nu att kvinnan ska sitta modell för honom under ett par timmar och att dom ska prata igenom vad som hänt, vad som kunde ha hänt och vad dom egentligen kände för varandra. Hon har just haft en tyst hjärtattack och hoppas på ett ärligt samtal om konst, liv och död. Vad händer när dom vistas i samma rum? Är den potentiella uppgörelsen bara en fantasi, en projektion, en längtan bort från..? Utanför ateljéns väggar invaderar Ryssland Ukraina och en pandemi håller på att avklinga.

Själva grundpremissen är inspirerad av en händelse från mitt eget liv. Jag blev inbjuden att delta i en utställning och började sen brevväxla med en av de deltagande konstnärerna. Förutom detta möte utbyter jag konstant tankar med andra skapande människor per mejl. Ett flöde av medvetande. Konst, åldrande och fantasier är ofta huvudteman i våra utväxlingar och en del av dem jag brevväxlar med är gamla kärlekar eller relationer som kunde ha blivit. Vi möttes i unga år och fortsätter kommunicera fast vi lever och åldras på skilda håll.

Jag är medveten om det subjektiva ögat på den andra. Närvaro. Därvaro. Hur man kan följa varandra i verk på avstånd. Projicera sina egna fantasier på avstånd. Jag har ett stort intresse i relationen "Musa och konstnär" historiskt. På vilket sätt har den rollfördelningen förändrats i och med kvinnofrigörelse och rörelser som Metoo? Från början skrev jag en mer omfattande pjäs med 5 roller, baserad på en situation jag hört talas om kring Ingmar Bergman och kvinnor han levt med som, enligt ett rykte, möttes upp efter hans död. Men när jag hittade detta begränsade format kom texten till liv och är i utveckling. / Petra Revenue